APA ITU DOLBY VISION?

Assalamualaikum w.b.t.

Kali ini kita nak selidik sikit tentang Dolby Vision. Haaa, apa itu Dolby Vision? Apa fungsi teknologi Dolby Vision ini? Apa2 pun, kita akan ketahui sebentar lagi. Jom...


Dolby Vision adalah nama jenama untuk format video 4K pelbagai dinamik tinggi (HDR) yang dikembangkan dan dipromosikan oleh orang-orang yang membawa kami Dolby Surround dan semua peralihan berikutnya. Untuk menggunakan logo Dolby Vision pada TV atau pemain Blu-ray, pengeluar mesti membayar untuk mengesahkan produk mereka dan melesenkan namanya. Format Dolby HDR juga digunakan dalam produksi video, menjadikannya profesional dan juga jenama pengguna.

Kalau nak dibandingkan dengan HDR10, warna yang dimainkan Dolby Vision ini lebih terang, kontras dia pun luas, kira lebih vivid lah warna dia.


Sekarang ini pun dah banyak peranti yang menggunakan teknologi Dolby Atmos ini (biasanya OLED TV dan QLED TV). Tapi, biasalah. Harga pun main peranan jugak. Cikai2 pun dalam RM 8000 hingga RM 9000 ke atas. Sebabnya Dolby Vision takkan berfungsi untuk peranti yang Definisi Tinggi Penuh (FHD), sebaliknya ia berfungsi untuk peranti 4k dan ke atas, sebab itulah harganya agak mahal. 

Dalam bentuk software pulak, kita boleh install. Tapi, dia dah tetapkan kepada Dolby Vision Brightness. Kita memang tak boleh tukar kepada Dolby Vision Vivid kalau display laptop atau PC kita bukan 4k dan ke atas. 

Kalau anda nak merasa jugak, anda kena beli laptop Lenovo Thinkpad X1 Series, T Series, P Series, L Series yang menyediakan sofware ini. Nak lagi senang, beli kat laman web Lenovo sendiri lah. Sebab kita boleh customize dia punya sistem. Tapi, lagi banyak anda customize, mestilah lagi mahal. 



Oh ya. Sebelum terlupa, untuk OLED TV dan QLED TV, LG merupakan jenama pertama yang menggunakan format Dolby Atmos+Vision dalam OLED TV dan QLED TV keluaran mereka sebelum Sony. Tapi, semestinya harga memang Yahudi gila lah, MAHAL, tapi berbaloi dengan kualiti. Kalau anda bangsawan, boleh lah anda beli, dan mungkin kalau anda baik hati, boleh lah belanja satu untuk saya. Hehehe. Gurau jer.





Jadi, itu sahaja daripada saya. Kalau ada sebarang soalan, cadangan, atau penambahbaikkan, boleh ditujukan di ruangan komen di bawah. Sehingga berjumpa lagi.

Assalamualaikum w.b.t.

Comments

Popular Posts