WONDERSHARE FILMORA 9

Assalamualaikum w.b.t.

Kita berjumpa lagi untuk kali ini. Kali ini saya nak sentuh sikit tentang satu software editing, iaitu Wondershare Filmora 9. Kita dah biasa dengan software Sony Vegas Pro, Adobe Premiere Pro, Adobe After Effects (untuk CGI), tapi ramai yang pandang remeh dengan Wondershare Filmora. Yelah, software ini pun senang digunakan, lepas itu tak banyak option yang disediakan. Tapi untuk tahun 2020, dengan era yang baru, Wondershare Filmora akhirnya menjadi perhatian ramai. Tanpa membuang masa, mari kita sentuh sikit tentang Wondershare Filmora 9. Jom...


Saya sendiri pernah guna software Wondershare Filmora, tapi version sebelum2 ini. Saya juga pernah guna Sony Vegas Pro. Memang best, tapi agak susah dan saya kena belajar lebih mendalam lagi sebab ada item2 yang saya masih tak tahu apa fungsinya. 

Jadi, saya maju ke hadapan. Saya guna Wondershare Filmora 9. Ini kira yang latest version lah dalam Wondershare Filmora. Dan seriously, sangat best dan sangat senang nak guna. 

Pembahagian section2 dia pun senang. Cumanya kalau kita nak eksport video yang FHD punya, kita kena upgrade RAM ke 8GB dan ke atas. Kalau tak, nanti dia sangkut. Biasalah, ini bukan lagi software beshe-beshe dah. Lagipun, kita dah masuk ke tahun 2020. Jadi, RAM 4GB sangat tak logik. Tapi, kalau anda nak jugak eksport video FHD dengan RAM 4GB, sebenarnya boleh jugak, cumanya dia sangkut sikit buat sementara waktu, lepas tu dia encode macam biasa. Cuma saranan saya, kalau laptop anda guna 4GB RAM, jangan eksport video 4k. Dikhuatiri masa nak encode nanti, akan berlaku lagging. 



Jadi, saya akan sediakan pautan video di sini bagaimana cara kita nak edit video menggunakan software Wondershare Filmora 9. Cumanya, video ini dia ajar cara cepat kita nak belajar edit video guna Wondershare Filmora 9.

Pautan video Cara Cepat Belajar Filmora 9:
https://youtu.be/c1bm-pSVLMY

Jadi, itu sahaja daripada saya. Kalau anda ada sebarang cadangan, pertanyaan, dan penambahbaikkan, boleh dituju di ruangan komen di bawah. Kali ini memang pendek je artikel saya, tapi Insya Allah, masih berguna. Kita jumpa lagi pada masa akan datang.

Assalamualaikum w.b.t.

Comments

Popular Posts